Bøger

Præsentationer der fænger, bind 1 – få dit budskab igennem
Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
6. udgave, 2. oplag, september 2021
ISBN: 978-87-970587-3-2
160 sider, alle i farver
Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse

Visuel Mind Mapping
Kirsten Andersen og Claus Bekker Jensen
4. udgave, oktober 2015
ISBN: 978-87-998208-1-8
184 sider, alle i farver
Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse

Præsentationsteknik – Hvordan tryllebinder jeg mine tilhørere?
Kirsten Andersen, Anni Bjørn, Sven Ole Schmidt og Claus Bekker Jensen
1. udgave, maj 2016
ISBN: 978-87-998208-5-6
154 sider, alle i farver
Pris 140,00 kr. + moms + forsendelse


Løft dine forhandlinger – privat og på jobbet
Kirsten Andersen
3. udgave, oktober 2017
ISBN: 978-87-998208-9-4
138 sider, alle i farver
Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


Plan Better – Get More Time (oversat udgave)
Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen, Claus Bekker Jensen
1. udgave, november 2011
ISBN: 978-87-992808-4-1
144 sider, alle i farver
Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


Præsentationer der fænger, bind 2 – om faglig formidling og grafisk facilitering
Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
6. udgave, september 2023
ISBN: 978-87-970587-7-0
152 sider, alle i farver
Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


Bedre mødekultur
Kirsten Andersen og Claus Bekker Jensen
4. udgave, april 2022
ISBN: 978-87-970587-6-3
200 sider, alle i farver
Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


Planlæg bedre – få mere tid
Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
4. udgave, oktober 2020
ISBN: 978-87-970587-4-9
158 sider, alle i farver
Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


Bestilling

Bestilling af bøger

Benyt bestillingskuponen eller send en mail til ka@mnemosyne.dk med en angivelse af, hvilke bøger, du skal have.

Udfyld nedenstående bestillingskupon.

Bøgerne får du tilsendt med posten. Fakturaen følger pr. mail eller via elektronisk fakturering

Skriv ønsket antal bøger:

    Præsentationer, der fænger - Bind 1:

    Præsentationer, der fænger - Bind 2:

    Visual Mind Mapping:

    Bedre mødekultur:

    Løft dine forhandlinger - privat og på jobbet:

    Planlæg bedre - få mere tid:

    Plan Better - Get More Time:

    Præsentationsteknik - Hvordan tryllerbinder jeg mine tilhørere?:

    Er det så svært at lede sig selv? – tag førertrøjen på (bind 1):

    Er det så svært at lede sig selv? – om personlig planlægning (bind 2):

    Adressen din bestilling skal sendes til:

    Præsentationer der fænger, bind 1 – få dit budskab igennem

    Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
    6. udgave, 2. oplag, september 2021
    ISBN: 978-87-970587-3-2
    160 sider, alle i farver
    Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


    Visuel Mind Mapping
    Kirsten Andersen og Claus Bekker Jensen
    4. udgave, oktober 2015
    ISBN: 978-87-998208-1-8
    184 sider, alle i farver
    Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


    Løft dine forhandlinger – privat og på jobbet
    Kirsten Andersen
    4. udgave, maj 2024
    ISBN: 978-87-998208-9-4
    132 sider, alle i farver
    Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


    Plan Better – Get More Time (oversat udgave)
    Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen, Claus Bekker Jensen
    1. udgave, november 2011
    ISBN: 978-87-992808-4-1
    144 sider, alle i farver
    Pris 198,40 kr. + moms + forsendelse


    Er det så svært at lede sig selv?- tag førertrøjen på (bind 1)

    Benny Würtz og Kirsten Andersen
    2. udgave, september 2021
    ISBN: 978-87-970587-0-1
    104 sider, alle i farver
    Pris 140,00 kr. + moms + forsendelse

    (Samlet pris ved køb af bind 1 og 2,
    240 kr. + moms + forsendelse)

    Præsentationer der fænger, bind 2 – om faglig formidling og grafisk facilitering NY TITEL
    Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
    6. udgave, september 2023
    ISBN: 978-87-970587-7-0
    152 sider, alle i farver
    Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


    Bedre mødekultur
    Kirsten Andersen og Claus Bekker Jensen
    4. udgave, april 2022
    ISBN: 978-87-970587-6-3
    200 sider, alle i farver
    Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


    Planlæg bedre – få mere tid
    Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen
    5. udgave, november 2023
    ISBN: 978-87-970587-8-7
    144 sider, alle i farver
    Pris 224,00 kr. + moms + forsendelse


    Præsentationsteknik – Hvordan tryllebinder jeg mine tilhørere?
    Kirsten Andersen, Anni Bjørn, Sven Ole Schmidt og Claus Bekker Jensen
    1. udgave, maj 2016
    ISBN: 978-87-998208-5-6
    154 sider, alle i farver
    Pris 140,00 kr. + moms + forsendelse


    Er der så svært at lede sig selv? – om personlig planlægning (bind 2)

    Benny Würtz og Kirsten Andersen
    1. udgave, juni 2018
    ISBN: 978-87-970587-1-8
    93 sider, alle i farver
    Pris 140,00 kr. + moms + forsendelse

    (Samlet pris ved køb af bind 1 og 2,
    240 kr. + moms + forsendelse


    Skabeloner

    Skabeloner

    Målgruppeanalyse fra Præsentationer der fænger, bind 1
    Hvem kommer og oplever dig som formidler? Hvad ved de i forvejen? Hvor kan du hælpe dem videre? Det er blot nogle af spørgsmålene i målgruppeanalysen.

    Du kan hente skemaet som wordfil.

    Opmærksomhedskurven fra præsentationer der fænger, bind 1
    Tegn dit indlæg ind på opmærksomhedskurven. lav først en brainstorm over indholdet, og tegn derefter de bedste idéer ind på kurven. Husk en stærk åbning inden du præciserer emne og mål/budskab og eventuelt din baggrund. Så følger selve kroppen i rpæsentationen med nogle gode forståelsesskabende highlight og til sidst en professionel afslutning, eventuelt i form af en konklusion efterfuldt af en opfordring til handling.

    Opmærksomhedskurven er omtalt i Præsentationer der fænger, bind 1 på side 7-34 i bind 1 og på side 97 i bind 2.

    Her kan du hente en pdf-fil med opmærksomhedskurven.


    Serviceguide

    Serviceguide – tegne og skrivemateriale

    Store tuscher
    F.eks. Artline 100 eller Penol 100. Primært til flipover. Kan købes på nettet eller i de fleste større boghandler.

    Neuland-tuscher
    De fremragende vandbaserede Neuland-tuscher findes i et væld af farver. Kan købes på nette hos www.futurefactor.dk. Fås i størrelsen ”Big One” og som ”Workshoptuscher” i mellemstørrelse.

    Her kan også købes mange andre ”lækre” visuelle materialer – bl.a. whiteboard-tuscher i mange farver.

    Calligraphi-penne
    Findes hos nogle boghandler og kontorforsynings-forretninger. De specielle penne med en spids i hver ende (størrelse 2,0 og 3,5) kan købes i flere farver hos Vesterbro Kontorforsyning, Vesterbrogade 66, 1620 København V (telefon 3331 3500).

    Stockmar Bivoksfarver
    Primært som baggrundsfarve på flipover o. lign. Kan købes hos bl.a. www.futurefactor.dk.

    Promarker eller Copic
    Penne der anvendes til farveillustrationer og lignende. Findes i mere end 100 farvenuancer. Giver et flot resultat – med en transparent virkning dvs. streger og lignende også kan ses, efter de er overmalet med pennen. Købes f.eks. hos Stelling, Amagertorv 9, Strøget, 1160 København K (tlf: 33330520) eller i Panduro Hobby.

    Magic cutter
    Lille skærekniv i plastic. Kan købes hos www.timemanager.com


    Tegninger

    Tegninger – hent inspiration

    I bogen “Præsentationer der fænger – visuelle virkemidler”, bind 2 er der masse af små symboler og enkle tegnigner, som du kan lade dig inspirere af til brug på f.eks. flipovere. Claus Bekker har lavet et ekstra “katalog” med tegninger.

    Hent tegningerne her.


    Wallpaper

    Wallpapers – 13 forskellige skabeloner

    Hæng et stort stykke papir op på væggen og tegn skabelonen af. Du kan også projicere skabelonen op på papiret via PowerPoint-udgaven – og send derved et professionel signal til dine mødedeltagere, også selv om du ikke synes, at du kan lave et landskab med frihåndtegning. Har du ikke papir i så stor størrelse, så brug flere flipoverark. Skriv input undervejs i mødet direkte på wallpaperet eller brug post-it.

    Wallpaper 1

    Side 147 i bogen (6. udgave, september 2023)

    Tegn skabelonen af – evt. ved at projicere PowerPoint-udgaven op på papiret – brug evt. flere flipoverark. skriv f.eks. faldgruber i kløften, hvordan I imødegår faldgruberne på broerne/pilene over kløften. Skriv løsninger i trækronerne evt. kan du tegne flere træer.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 2

    Side 148 i bogen (6. udgave, september 2023)
    Denne skabelon en god måde at starte et møde/workshop på – specielt hvis der er et ”tungt” emne på programmet. Mødet startes med at klarlægge, hvilket udbytte der skal opnås. Desuden er der plads til at beskrive formål og dagsorden for mødet samt hvilke roller deltagerne indtager under mødet . Under ”regler” beskriver gruppen de adfærdsregler, der skal gælde for det pågældende møde. Til sidst noteres næste skridt. Denne skabelon er god til at sætte mødet på det rette ”spor” fra starten og dermed spare tid og skabe større effekt.

    I kan skrive direkte på wallpaperet eller bruge post-it.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 3

    Side 148 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Dette wallpaper er ligesom wallpaper 2 velegnet til workshop. Du kan også bruge den til andre møder eller kurser og fastholde formål og program gennem dagen og det ønskede eller det faktiske udbytte.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 4

    Side 148 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Her er en såkaldt gameplan. Denne faseopdelte pil kan du f.eks. bruge til at visualisere en projektbeskrivelse, hvor de enkelte faser vises, drøftes og udvikles. Der er endvidere muligheder for at visualisere udfordringer og succesfaktorer.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 5

    Side 148 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Træet kan du bruge i mange sammenhænge. I dette tilfælde handler det om at afklare nogle fælles værdier og derefter beslutte, hvordan de får indflydelse på gruppens handlinger.
    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 6

    Side 149 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Trappemodellen kan du bruge til at visualisere en udvikling f.eks. kompetenceudvikling af en person eller et team.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 7

    Side 149 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Brug denne skabelon, når I skal visualisere en proces – skridt for skridt.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 8

    Side 149 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Dette er en klassisk skabelon til en strategisk dialog. Den kan I bruge på flere måder, f.eks. ved at hver enkelt deltager starter med at udfylde alle fire spørgsmål (f.eks. på post-it), hvorefter I tager en fælles drøftelse i gruppen.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 9

     

    Side 149 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Denne skabelon er velegnet til gruppeevaluering efter et projekt.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 10

     

    Side 150 i bogen (6. udgave, september 2023).
    ISkabelonen er velegnet ved et møde/workshop, hvor deltagerne skal hæve sig op i helikopteren og diskutere, hvordan der kan skabes forbedringer inden for et givent problemområde.

    I feltet ”Dagsorden” noterer gruppen en køreplan for mødet med tidsangivelser. I feltet ”Vores resurser” noterer gruppen de resurser, der i dag er til rådighed inden for det området. Det kan for eksempel være medarbejdere, der har nogle særlige relevante kompetencer. I feltet ”Hvor er vi i dag?” beskriver gruppen kort situationen som den er pt. – med særlig fokus på de områder, der bør forbedres. I feltet ”Hvor vil vi hen?” beskriver gruppen kort og konkret målene – altså hvordan vil vi gerne være/agere i fremtiden. I feltet ”Hvad skal der til?” beskrives konkret, hvilke handlinger der skal igangsættes for at nå hen, hvor vi gerne vil være.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 11

    Side 150 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Brug denne skabelon til at inspirere og åbne for nye tanker i forhold til udfordringer, mål og løsninger.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 12

    Side 150 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Her er en klassisk skabelon til planlægning, hvor I analyserer opgaven, fastlægger mål, udvælger løsninger og aftaler en handlingsplan – evt. også en plan for kommunikationen og opfølgningen.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.

    Wallpaper 13

    Side 150 i bogen (6. udgave, september 2023).
    Denne skabelon kan du bruge ved afslutning af en workshop eller et kursus. I dette eksempel er det fra et kursus i personlig planlægning.

    Her kan du hente en powerpoint-udgave.


    Om forfatterne

    Om forfatterne

    Kirsten Andersen
    Konsulent, ejer firmaet “Mnemosyne kurser & forlag“. Inden jeg blev selvstændig, arbejdede jeg 8 år i brancheorganisationen “Danske Slagterier” med sekretariats- og informationsopgaver. Jeg holder foredrag, webinarer, kurser og seminarer i “Præsentationsteknik”, “Formidling”, “Bedre mødekultur”/”Effektive møder”, “Notat- og referatteknik”, “Planlæg bedre – få mere tid”; “Mindmap teknik”, Hukommelsesteknik”, “Målrettet læsning” samt “Forhandlingsteknik”.

    På kurserne i præsentationsteknik er det vigtigste for mig, at deltagerne finder glæden ved at formidle. Når de grundlæggende værktøjer er i orden, så giver det mod og lyst til at eksperimentiere med virkemidlerne og træde i karakter som formidler.

    Claus Bekker Jensen
    Konsulent og illustrator, ejer firmaet “Visuel Vision“. “Skab forståelse gennem fælles billeder” er min grundlæggende filosofi som formidler. Jeg underviser primært inden for det visuelle/grafiske område på kurserne: “Grafisk facilitering”, “Grafisk facilitering og PowerPoint” samt “Mind Mapping”. Virker desuden som visuel referent ved konferencer, workshops o.lign. Som illustrator hjælper jeg virksomheder med at omsætte processer, forretningsgange, visioner og strategier til let forståelige visuelle budskaber.

    Det sker i et visuelt sprog i form af blandt andet tegninger, symboler, metaforer, farver mm. Formatet kan være fra A4 til plakatstørrelse.

    Mariann Bach Nielsen
    Konsulent, ejer firmaet “2vejs kommunikation“. Klarhed i både skrift og tale – der ligger fokus i striben af kurser inden for personlig udvikling, som er mit speciale. Teorien har jeg blandt andet hentet fra mit masterstudie i retorik og formidling. Og erfaringen har jeg fra mange års undervisning i offentlige og private virksomheder. Den kombination har både kursusdeltagerne og jeg glæde af, hvad enten emnet er præsentation, mindmapteknik, skriftlig kommunikation, notat-og referatteknik eller personlig planlægning.


    Anmeldelser

    Anmeldelser

    Alle bøger i serien er sluppet gennem nåleøjet og har fået en lektørudtalelse, da de udkom 1. gang. Her kan du læse lektørudtalelesen. Læs også Steen Hildebrandts anmeldelse i Børsen.

    Fra dansk BiblioteksCenter as
    Lektørudtalelse (04/15) 2 511 610 0 (A)
    Præsentationer der fænger / Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen; illustrationer . Claus Bekker Jensen. – Mnemosyne Kurser & forlag. – 2 bind. – DK 80.8

    “De tre forfattere er alle erfarne konsulenter og undervisere indenfor kommunikation, og deres ny tobindsværk er grund- og inspirationsbøger om at præsentere og formidle sit budskab til andre. Det man nu med et ofte brugt udtryk kalder vidensdeling.

    Bog 1 er teorien bag en god og virkningsfuld præsentation af et budskab, som fanger modtagerens opmærksomhed og formidler, hvad man ønsker. Bogen fortæller med mange eksemplers magt, hvordan man vækker og fastholder opmærksomheden hos modtageren, argumenterer og overbeviser. Andre emner er taler, foredrag, manuskriptskrivning og om at bruge sin ”personlige power” i præsentationen.

    Bog 2 beskriver de mange muligheder med visuelle udtryk, grafik, overheads, flipover, dvd, video o.lign. Begge bøger virker lettilgængelige, rigt illustreret med små tegninger og figurer, og er på den måde effektiv præsentation i praksis. Der findes allerede mange andre bøger om kommunikation, men denne lille serie virker forfriskende og er lige til at gå til for dem, som savner inspiration til en eller anden form for præsentation af et budskab.”

    Carsten Nørby Sørensen

    Steen Hildebrandt, professor ved Institut for Organisation og Ledelse, Handelshøjskolen i Århus, skrev i Børsens bognoter:

    “Præsentation af budskaber er noget, som rigtig mange mennesker til stadighed arbejder med og kan blive bedre til. Mnemosyne kurser og Forlag har udgivet to bøger om præsentationsteknik, der er meget instruktive, meget kvalificerede og lette at arbejde med. De hedder Præsentationer der fænger. Få dit budskab igennem. Bind 1 handler om, hvordan du afdækker målgruppens behov, får de kreative ideer, der gør dine indlæg interessante, bygger en lejlighedstale op, så den skaber stemning, bygger et fagligt indlæg op, så det bliver forståeligt, udarbejder et talervenligt manuskript, gør nervøsitet til din forbudsfælle, fanger og fastholder dine tilhøreres interesse, opbygger troværdighed, etablerer dialog, arbejder med din egen personlige power. Bind 2 indeholder en række afsnit om forskellige grafiske virkemidler, om at sætte billeder på, overhead- og pc-projektor, flipover, wallpaper og skilte, tavle, whiteboard og elektronisk tavle, bånd, cd, video og om at kombinere de forskellige av-midler. Som man kan se, er det hele med. Det er velillustreret, fyldt med eksempler, klare tekster og forklaringer. Et fantastisk stærkt materiale både for nybegynderen inden for feltet, men også de mere garvede kan forfine og blive mindet om, at de måske på nogle områder er ved at falde af på den.”

    Kilde: Børsen, fredag den 13. februar 2004


    Anmeldelser

    Anmeldelser

    Alle bøger i serien er sluppet gennem nåleøjet og har fået en lektørudtalelse. Her kan du læse lektørudtalelsen. Læs også Steen Hildebrandts anmeldelse i Børsen.

    Fra dansk BiblioteksCenter as
    Lektørudtalelse (04/15) 2 511 610 0 (A)
    Præsentationer der fænger / Kirsten Andersen, Mariann Bach Nielsen og Claus Bekker Jensen; illustrationer . Claus Bekker Jensen. – Mnemosyne Kurser & forlag. – 2 bind. – DK 80.8

    “De tre forfattere er alle erfarne konsulenter og undervisere indenfor kommunikation, og deres ny tobindsværk er grund- og inspirationsbøger om at præsentere og formidle sit budskab til andre. Det man nu med et ofte brugt udtryk kalder vidensdeling.

    Bog 1 er teorien bag en god og virkningsfuld præsentation af et budskab, som fanger modtagerens opmærksomhed og formidler, hvad man ønsker. Bogen fortæller med mange eksemplers magt, hvordan man vækker og fastholder opmærksomheden hos modtageren, argumenterer og overbeviser. Andre emner er taler, foredrag, manuskriptskrivning og om at bruge sin ”personlige power” i præsentationen.

    Bog 2 beskriver de mange muligheder med visuelle udtryk, grafik, overheads, flipover, dvd, video o.lign. Begge bøger virker lettilgængelige, rigt illustreret med små tegninger og figurer, og er på den måde effektiv præsentation i praksis. Der findes allerede mange andre bøger om kommunikation, men denne lille serie virker forfriskende og er lige til at gå til for dem, som savner inspiration til en eller anden form for præsentation af et budskab.”

    Carsten Nørby Sørensen

    Steen Hildebrandt, professor ved Institut for Organisation og Ledelse, Handelshøjskolen i Århus, skrev i Børsens bognoter:

    “Præsentation af budskaber er noget, som rigtig mange mennesker til stadighed arbejder med og kan blive bedre til. Mnemosyne kurser og Forlag har udgivet to bøger om præsentationsteknik, der er meget instruktive, meget kvalificerede og lette at arbejde med. De hedder Præsentationer der fænger. Få dit budskab igennem. Bind 1 handler om, hvordan du afdækker målgruppens behov, får de kreative ideer, der gør dine indlæg interessante, bygger en lejlighedstale op, så den skaber stemning, bygger et fagligt indlæg op, så det bliver forståeligt, udarbejder et talervenligt manuskript, gør nervøsitet til din forbudsfælle, fanger og fastholder dine tilhøreres interesse, opbygger troværdighed, etablerer dialog, arbejder med din egen personlige power. Bind 2 indeholder en række afsnit om forskellige grafiske virkemidler, om at sætte billeder på, overhead- og pc-projektor, flipover, wallpaper og skilte, tavle, whiteboard og elektronisk tavle, bånd, cd, video og om at kombinere de forskellige av-midler. Som man kan se, er det hele med. Det er velillustreret, fyldt med eksempler, klare tekster og forklaringer. Et fantastisk stærkt materiale både for nybegynderen inden for feltet, men også de mere garvede kan forfine og blive mindet om, at de måske på nogle områder er ved at falde af på den.”

    Kilde: Børsen, fredag den 13. februar 2004


    Om forfatterne

    Om forfatterne

    Kirsten Andersen
    Konsulent, ejer firmaet “Mnemosyne kurser & forlag“. Selvstændig siden 1991. Inden da have jeg arbejdet 8 år i brancheorganisationen “Danske Slagterier” med sekretariats- og informationsopgaver. Jeg holder foredrag, webinarer, kurser og seminarer i “Præsentationsteknik”, “Formidling”, “Bedre mødekultur”/”Effektive møder”, “Notat- og referatteknik”, “Planlæg bedre – få mere tid”; “Mind Map teknik”, Hukommelsesteknik”, “Målrettet læsning” samt “Forhandlingsteknik”.

    På kurserne i præsentationsteknik er det vigtigste for mig, at deltagerne finder glæden ved at formidle. Når de grundlæggende værktøjer er i orden, så giver det mod og lyst til at eksperimenterer med virkemidlerne og træde i karakter som formidler.

    Claus Bekker Jensen
    Konsulent og illustrator, ejer firmaet “Visuel Vision“. “Skab forståelse gennem fælles billeder” er min grundlæggende filosofi som formidler. Jeg underviser primært inden for det visuelle/grafiske område på kurserne: “Grafisk facilitering”, “Visuel og kreativ formidling” og “Visuel Mind Mapping”. Virker desuden som visuel referent ved konferencer, workshops o.lign. Som illustrator arbejder jeg bl.a med illustration af bøger, publikationer og kursusmaterialer.

    Mariann Bach Nielsen
    Konsulent, ejer firmaet “2vejs kommunikation“. Klarhed i både skrift og tale – der ligger fokus i striben af kurser inden for personlig udvikling, som er mit speciale. Teorien har jeg blandt andet hentet fra mit masterstudie i retorik og formidling. Og erfaringen har jeg fra mange års undervisning i offentlige og private virksomheder. Den kombination har både kursusdeltagerne og jeg glæde af, hvad enten emnet er præsentation, mindmapteknik, skriftlig kommunikation, notat-og referatteknik eller personlig planlægning.